Listy Umiejętności
Listy umiejętności językowych dla poszczególnych poziomów.
Poziom A1
Słucham i rozumiem
- Potrafię zrozumieć kierowane do mnie słowa powitania i pożegnania.
- Potrafię zrozumieć podstawowe zwroty grzecznościowe.
- Potrafię zrozumieć i wykonać proste polecenia.
- Potrafię zrozumieć proste pytania dotyczące osób (wiek, adres, zainteresowania itp.)
- Potrafię zrozumieć proste pytania dotyczące mojego otoczenia (dom, szkoła, uczelnia itp.)
- Potrafię zrozumieć podstawowe pytania oraz informacje na temat usytuowania jakiegoś przedmiotu.
- Potrafię zrozumieć najprostsze pytania i informacje na temat możliwości dotarcia do jakiegoś miejsca.
- Potrafię zrozumieć pytania i informacje dotyczące ilości, czasu, ceny.
Czytam i rozumiem
- Potrafię zrozumieć bardo krótkie, proste teksty, wychwytując znane mi słowa, wyrażenia i nazwy.
- Potrafię zrozumieć treść krótkich, prostych pocztówek.
- Potrafię zrozumieć krótkie polecenia pisemne (w podręczniku, programie komputerowym itp.).
- Potrafię zrozumieć wysłane do mnie krótkie wiadomości (SMS, e-mail).
- Potrafię zrozumieć proste formularze dotyczące moich danych osobowych.
- Potrafię zrozumieć ogólną treść prostych materiałów informacyjnych, zwłaszcza, gdy towarzyszą mi ilustracje.
- Potrafię zrozumieć proste podpisy pod zdjęciami i ilustracjami.
Mówię - porozumiewam się
- Potrafię przywitać i pożegnać się.
- Potrafię posługiwać się podstawowymi zwrotami grzecznościowymi.
- Potrafię zadawać proste pytania dotyczące osób i odpowiadać na nie (imię, wiek, adres itp.)
- Potrafię zadawać proste pytania dotyczące mojego otoczenia i odpowiadać na nie ( dom, szkoła, uczelnia itp.)
- Potrafię w prosty sposób zapytać o czas, ilość, cenę i udzielić prostej odpowiedzi na podobne pytania.
- Potrafię uzyskać informacje i udzielić w prosty sposób wskazówek dotyczących możliwości dotarcia do określonego miejsca.
- Potrafię składać propozycje i reagować na nie ( akceptacja lub odmowa), używając prostych słów.
- Potrafię wydawać proste polecenia
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
- Potrafię przedstawić i opisać siebie oraz bliskie mi osoby ( imię, nazwisko, wiek, narodowość itp.)
- Potrafię opowiedzieć w kilku zdaniach o codziennych czynnościach, określając czas ich wykonania.
- Potrafię opisać przedmioty ( wielkość, kolor itp.)
- Potrafię opisać w prosty sposób miejsca ( dom, szkoła, uczelnia itp.)
- Potrafię opowiedzieć krótko o wypoczynku.
- Potrafię opisać w prosty sposób pogodę.
- Potrafię określić miejsca znajdowania się osób i przedmiotów.
Piszę
- Potrafię wypełnić prosty formularz ( imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwo itp.)
- Potrafię krótko opisać w liście siebie, rodzinę, szkołę, uczelnię, zainteresowania itp.
- Potrafię opisać w liście mój dzień.
- Potrafię napisać krótką wiadomość (SMS, e-mail), o tym, co robię i gdzie jestem
- Potrafię napisać pozdrowienia z wakacji
- Potrafię napisać życzenia (świąteczne, urodzinowe itp.).
Poziom A2
Słucham i rozumiem
- Potrafię zrozumieć proste, krótkie rozmowy, dotyczące życia codziennego.
- Potrafię określić temat toczonej w mojej obecności prostej dyskusji.
- Potrafię zrozumieć znane mi zwroty i wyrażenia w dłuższych wypowiedziach.
- Potrafię zrozumieć wystarczająco dużo, by radzić sobie w podstawowych sytuacjach życia codziennego.
- Potrafię zrozumieć główne informacje podawane w wiadomościach telewizyjnych, jeżeli towarzyszy im materiał wizualny.
- Potrafię zrozumieć pytania i informacje adresowane do mnie w miejscach publicznych.
- Potrafię zrozumieć najważniejsze informacje i proste pytania w rozmowie telefonicznej.
Czytam i rozumiem
- Potrafię zrozumieć krótkie, proste teksty zawierające znane mi słownictwo oraz słowa o znaczeniu międzynarodowym.
- Potrafię zrozumieć krótkie proste listy prywatne.
- Potrafię zrozumieć proste listy formalne.
- Potrafię zrozumieć typowe teksty użytkowe (jadłospis, rozkład jazdy, prospekty reklamowe itp.), by wyszukać potrzebne mi informacje.
- Potrafię zrozumieć krótkie artykuły prasowe.
- Potrafię zrozumieć proste ogłoszenia w prasie.
- Potrafię zrozumieć proste instrukcje obsługi urządzeń codziennego użytku.
- Potrafię dotrzeć w Internecie do prostej informacji na znany mi temat.
Mówię - porozumiewam się
- Potrafię porozumiewać się w typowych sytuacjach z życia codziennego (np. w sklepie, na poczcie).
- Potrafię używać zwrotów grzecznościowych, aby przeprosić lub zaprosić rozmówcę,
- Potrafię złożyć życzenia okolicznościowe.
- Potrafię zamówić posiłek np. w restauracji.
- Potrafię uzyskać podstawowe informacje podczas podróży.
- Potrafię umówić się na spotkanie (np. ustalić czas, miejsce, rodzaj zajęć).
- Potrafię przeprowadzić krótką rozmowę na znany mi temat.
- Potrafię w prosty sposób rozmawiać o upodobaniach swoich, innych osób.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
- Potrafię opowiedzieć o sobie, swojej rodzinie, znajomych.
- Potrafię opowiedzieć w kilku zdaniach o tym, co widzę, np. na zdjęciu, rysunku.
- Potrafię opowiedzieć ogólnie o swoich zainteresowaniach i ulubionych zajęciach.
- Potrafię opisać życie codzienne swojego otoczenia np. miasto, szkołę, uczelnię.
- Potrafię opowiedzieć o swoim samopoczuciu i wyjaśnić, co mi dolega.
- Potrafię przedstawić krótkie proste opisy zdarzeń i czynności (np. spotkania, wycieczkę) oraz opowiedzieć krótką historyjkę.
Piszę
- Potrafię napisać zaproszenie.
- Potrafię napisać podziękowanie.
- Potrafię opisać w liście swoje upodobania/hobby.
- Potrafię opisać w liście drogę z dworca/lotniska do mojego domu.
- Potrafię poprosić w liście o informacje.
- Potrafię krótko opisać wygląd i zainteresowania innych ludzi.
- Potrafię krótko opisać przedmioty, miejsca i zdarzenia.
- Potrafię napisać krótką ulotkę informacyjną.
- Potrafię wypełnić formularze ( wykształcenie, praca, zainteresowania itp.).
Poziom B1
Słucham i rozumiem
- Potrafię śledzić tok rozmowy, dotyczącej zagadnień życia codziennego.
- Potrafię zrozumieć informacje o faktach z życia codziennego oraz szczegóły przekazywane na ich temat.
- Potrafię zrozumieć główne myśli zawarte w wypowiedziach na znany mi temat.
- Potrafię zrozumieć główne wątki wiadomości radiowych i telewizyjnych.
- Potrafię zrozumieć filmy, w których dialogi są prowadzone prostym językiem a materiał wizualny ułatwia zrozumienie akcji.
- Potrafię zrozumieć proste informacje techniczne.
- Potrafię zrozumieć szczegółowe polecenia.
- Potrafię zrozumieć gdy ktoś wyraża opinię na jakiś temat.
- Potrafię zrozumieć gdy ktoś mówi o swoich uczuciach.
Czytam i rozumiem
- Potrafię wyszukać potrzebne mi informacje w tekstach codziennego użytku ( np. w listach i dokumentach urzędowych, broszurach).
- Potrafię zrozumieć opisy zdarzeń, uczucia i życzenia zawarte w listach prywatnych.
- Potrafię rozpoznać podstawowe tezy dłuższego artykułu prasowego na znany mi temat.
- Potrafię określić, co w tekście jest faktem, a co opinią autora.
- Potrafię zrozumieć akcję jasno napisanego opowiadania.
- Potrafię zrozumieć sens instrukcji obsługi.
- Potrafię odgadnąć z kontekstu znaczenie nieznanych mi słów.
Mówię - porozumiewam się
- Potrafię negocjować w sytuacjach życia codziennego.
- Potrafię uzyskiwać bardziej szczegółowe informacje na interesujące mnie tematy.
- Potrafię wyrazić, jak się czuję i zapytać innych o samopoczucie.
- Potrafię porozumieć się w większości sytuacji w podróży.
- Potrafię przeprowadzić nie trudną rozmowę przez telefon.
- Potrafię pytać o opinię i wyrażać własne poglądy o rozmowach ze znajomymi.
- Potrafię poprosić o powtórzenie, objaśnienie lub sprecyzowanie wypowiedzi.
- Potrafię wyrazić typowe uczucia (np. zaskoczenie, szczęście).
- Potrafię wziąć udział w dyskusji, mimo trudności w formułowaniu myśli ,intencji, odczuć.
Mówię-samodzielnie wypowiadam się
- Potrafię wyrazić w prosty sposób swoje uczucia, przeżycia, wrażenia (np. z filmu, koncertu, książki itp.)
- Potrafię w prosty sposób skomentować codzienne wydarzenia.
- Potrafię opisywać zdarzenia prawdziwe lub fikcyjne.
- Potrafię zrelacjonować treść książki, filmu.
- Potrafię wyrazić poglądy i opinie.
- Potrafię krótko uzasadnić swoje zdanie.
- Potrafię udzielić rady i uzasadnić ją.
- Potrafię przytoczyć, po kolei i za pomocą słów z tekstu, treść przeczytanych fragmentów.
Piszę
- Potrafię w liście prywatnym opisać moje przeżycia i wrażenia (film, koncert, książki itp.)
- Potrafię opisać treść książki/filmu.
- Potrafię krótko uzasadnić własne zdanie.
- Potrafię opisać wydarzenia z własnego życia.
- Potrafię w liście prywatnym zapytać o nowiny lub opinię.
- Potrafię w liście prywatnym udzielić rady.
- Potrafię napisać prosty list formalny do różnych instytucji.
- Potrafię napisać ogłoszenie do prasy.
- Potrafię napisać swój życiorys.
Poziom B2
Słucham i rozumiem
- Potrafię zrozumieć wypowiedzi dotyczące znanych mi oraz nowych faktów, związanych z życiem prywatnym, szkołą, uczelnią.
- Potrafię zrozumieć ogólny tok długich wypowiedzi i wystąpień na znane mi tematy, nawet wtedy, gdy są formułowane trudnym językiem.
- Potrafię zrozumieć główne tezy złożonych wypowiedzi na różne tematy.
- Potrafię zrozumieć dyskusję prowadzoną przez rodzinnych użytkowników języka.
- Potrafię zrozumieć większość filmów, programów telewizyjnych i audycji radiowych.
- Potrafię zrozumieć szczegółowo, co ktoś do mnie mówi, nawet w hałaśliwym otoczeniu.
Czytam i rozumiem
- Potrafię swobodnie czytać rozmaite teksty.
- Potrafię znaleźć potrzebne informacje w różnych źródłach.
- Potrafię zrozumieć specjalistyczne artykuły z różnych dziedzin, jeżeli mogę sprawdzić w słowniku znaczenie nieznanych terminów.
- Potrafię zrozumieć artykuły dotyczące współczesnych problemów w których autorzy wyrażają określone poglądy.
- Potrafię czytać współczesne teksty literackie pisane prozą (np. nowele, krótkie powieści), rozumiejąc przebieg akcji i motywacje bohaterów.
Mówię - porozumiewam się
- Potrafię prowadzić dłuższe konwersacje na ogólne tematy, nawet w hałaśliwym otoczeniu.
- Potrafię prowadzić spontaniczną rozmowę z rodzimymi użytkownikami języka, bezpośrednio lub przez telefon.
- Potrafię wyrażać pragnienia i zamierzenia.
- Potrafię wyrażać emocje w określonych sytuacjach życiowych i pytać o nie innych.
- Potrafię wyrażać opinie, uzasadniać je i bronić swoich poglądów.
- Potrafię przeprowadzać wywiady na interesujące mnie tematy.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
- Potrafię jasno i szczegółowo wypowiadać się na tematy związane z moimi zainteresowaniami.
- Potrafię wygłaszać referaty na najbardziej ogólne tematy, zachowując płynność i przejrzystość wypowiedzi.
- Potrafię przedstawić swój punkt widzenia na temat bieżących wydarzeń.
- Potrafię przedstawić zalety i wady różnych rozwiązań odpowiednio je uzasadniając.
- Potrafię przedstawić przejrzyste i uporządkowane opisy oraz prezentacje.
Piszę
- Potrafię napisać dłuższy tekst na temat związany z moimi zainteresowaniami.
- Potrafię napisać sprawozdanie
- Potrafię napisać referat.
- Potrafię napisać rozprawkę, rozważając argumenty za i przeciw.
- Potrafię napisać streszczenie artykułu.
- Potrafię napisać recenzję filmu/książki.
- Potrafię napisać list do prasy po przeczytaniu artykułu.
- Potrafię opisać rzeczywiste i fikcyjne wydarzenia.
- Potrafię wyrazić moje uczucia/poglądy w liście prywatnym.
Poziom C1
Słucham i rozumiem
- Potrafię zrozumieć ożywioną rozmowę między rodzimymi użytkownikami języka.
- Potrafię zrozumieć większość skomplikowanych wykładów, debat i dyskusji.
- Potrafię zrozumieć dłuższe wystąpienia nawet wtedy, gdy ich struktura nie jest przejrzysta, a związki między poszczególnymi wątkami nie są jasno wyrażone.
- Potrafię zrozumieć skomplikowane informacje techniczne.
- Potrafię zrozumieć większość słyszanych nagrań oraz określić wzajemny stosunek i postawy rozmówców.
- Potrafię zrozumieć wiele wyrażeń idiomatycznych.
Czytam i rozumiem
- Potrafię zrozumieć szczegółowo długie i skomplikowane teksty na różne tematy, pod warunkiem możliwości ponownego przeczytania trudniejszych fragmentów.
- Potrafię określić stanowisko autora oraz przedstawione opinie, również wówczas, gdy nie są przedstawione wprost.
- Potrafię zrozumieć wszelką korespondencję, korzystając czasem ze słownika.
- Potrafię zrozumieć długie teksty literackie o zróżnicowanym stylu napisane prozą.
- Potrafię zrozumieć długie instrukcje techniczne z różnych dziedzin.
Mówię - porozumiewam się
- Potrafię porozumieć się swobodnie i spontanicznie w nowych sytuacjach.
- Potrafię przeprowadzić rozmowę na tematy abstrakcyjne i bliżej mi nieznane.
- Potrafię swobodnie wyrażać moje myśli, odczucia oraz nawiązywać do wypowiedzi rozmówców.
- Potrafię elastycznie i efektywnie używać języka w celach towarzyskich w szkole, w pracy.
- Potrafię stosować aluzje i żartować.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
- Potrafię wypowiadać się na tematy ogólne związane z kształceniem, pracą lub praktyką.
- Potrafię wyraźnie i szczegółowo przedstawić dowolnie wybrany temat, zachowując strukturę wypowiedzi.
- Potrafię skomentować wypowiedź na dowolnie wybrany temat (przedstawić własne uzasadnienie i podać odpowiednie przykłady).
- Potrafię szczegółowo opisywać swoje doświadczenia, przeżycia i reakcje.
- Potrafię dostosować słownictwo i styl do odbiorcy wypowiedzi.
- Potrafię tworzyć staranne wypowiedzi (np. wykład, odczyt, referat), poparte stosownymi wnioskami.
Piszę
- Potrafię wypowiedzieć się pisemnie na tematy ogólne związane z kształceniem, pracą lub praktyką.
- Potrafię kompleksowo przedstawić dowolnie wybrany temat, zwracając uwagę na strukturę wypowiedzi.
- Potrafię napisać komentarz na podany temat, prezentując różne stanowiska i własne uzasadnienia.
- Potrafię napisać streszczenie tekstów specjalistycznych i literackich.
- Potrafię napisać list formalny, zachowując właściwe formy (np. zażalenie).
- Potrafię napisać poprawny tekst, dostosowując słownictwo do adresata/czytelnika/tematu.
Poziom C2
Słucham i rozumiem
- Potrafię zrozumieć wykłady i prezentacje na tematy specjalistyczne.
- Potrafię zrozumieć rozmówcę, bez względu na szybkość wypowiedzi pod warunkiem, że mam możliwość przyzwyczajenia się do nietypowego akcentu lub dialektu.
- Potrafię zrozumieć subtelności znaczeniowe (np. ironię).
- Potrafię zrozumieć wszelkie usłyszane zwroty idiomatyczne.
- Potrafię zrozumieć wszelkie wypowiedzi i informacje usłyszane w mediach
Czytam i rozumiem
- Potrafię zrozumieć i krytycznie interpretować wszelkie formy języka pisanego, W tym teksty o dużym stopniu abstrakcji, o złożonej strukturze oraz teksty literackie (również poezję i dramat).
- Potrafię zrozumieć znaczenia nawet wtedy, gdy nie są wyrażane wprost.
- Potrafię wyczuć w tekście ironię.
- Potrafię zrozumieć zastosowaną grę słów.
- Potrafię zrozumieć wszelkie zwroty idiomatyczne.
- Potrafię zrozumieć teksty pisane dialektem.
Mówię - porozumiewam się
- Potrafię uczestniczyć bez wysiłku we wszystkich rozmowach i dyskusjach, również tych, które dotyczą tematów specjalistycznych.
- Potrafię dostosować styl do charakteru rozmowy (dyskusji).
- Potrafię stosować wyrażenie idiomatyczne i potoczne.
- Potrafię wyrażać precyzyjnie niuanse znaczeniowe (np. ironię).
- Potrafię w przypadku braku zrozumienia przez rozmówcę umiejętnie przeformułować wypowiedź.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
- Potrafię przedstawić klarowne, płynne opisy przeżyć i doświadczeń.
- Potrafię wyraźnie i szczegółowo opisywać złożone zagadnienia, np. problemy współczesnego świata.
- Potrafię płynnie wygłaszać oświadczenia na forum publicznym, odpowiednio akcentując i używając właściwej intonacji.
- Potrafię wypowiadać się na kontrowersyjne tematy.
- Potrafię doradzać i rozstrzygać w kwestiach złożonych w zakresie posiadanych kompetencji (np. zagadnienia prawne lub finansowe).
Piszę
- Potrafię pisać poprawnie zbudowane i logiczne teksty na złożone tematy (np. sprawozdania, artykuły).
- Potrafię przedstawić szczegółowo poglądy innych osób, informacje i fakty oraz je oceniać.
- Potrafię napisać recenzje tekstów specjalistycznych i literackich.
- Potrafię napisać dłuższe listy formalne do różnych instytucji (np. podanie, oferty, wnioski).
- Potrafię pisać różne teksty, zachowując odpowiedni styl.